Czy wiecie, kto dziś ma urodziny?

Dziś swoje święto mają wszystkie misie. Czy złożyliście już życzenia urodzinowe swoim misiom i mocne je przytuliliście?!

Jak miś zmieniał się przez lata ? -wprowadzenie.

Zdjęcia pluszowych misiów z dawnych lat (np.: ze strony Muzeum Misiów „Misioland” w Zakopanem, Muzeum Etnograficznego w Krakowie).
Dzieci oglądają zdjęcia misiów z dawnych lat. Porównują je z obecnym wyglądem tych
przytulanek.

R. pyta dzieci:
– Jakie wspólne elementy mają wszystkie misie?
– Z czego były zrobione?

– Czy wszystkie misie były milutkie, mięciutkie i nadawały się do przytulania?
* Następnie R. zapoznaje dzieci z historią, jaka towarzyszyła powstawaniu pluszowego misia. Mówi, że 25 listopada obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Właśnie tego
dnia przypada rocznica powstania tej maskotki. To święto nie ma jednak długiej tradycji.
Obchodzimy je dopiero od 2002 roku, kiedy to pluszowy miś miał swoje setne urodziny.
Miś ma wspaniałą historię. Wszystko zaczęło się od prezydenta Stanów Zjednoczonych – Theodore’a Roosevelta, który w 1902 roku wybrał się z przyjaciółmi na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono niedźwiadka. Prezydent nakazał jego uwolnienie, a całą historię zilustrowano w formie komiksu w prasie waszyngtońskiej. Jednym z czytelników gazety był pewien producent zabawek, który zainspirował się tym wydarzeniem i stworzył nową zabawkę dla dzieci, właśnie w formie pluszowego misia. Nazwał go Teddy Bear, co było nawiązaniem do imienia prezydenta USA.
Pluszowy miś przez lata był bohaterem wielu bajek i filmów dla dzieci. Zdecydowanie do
najpopularniejszych misiów należą: Kubuś Puchatek, Miś Uszatek czy Paddington. W każdym przypadku pluszowa postać jest pozytywna i dostarcza wiele uśmiech
u.

“Misie z naszych bajek” – wystawa.
Obrazki misiów z bajek, sznurek, klamerki.
R. za pomocą klamerek przyczepia do sznurka obrazki misiów z bajek (Paddington, Kubuś

Puchatek, Miś Uszatek, Troskliwe misie, Gumisie, Mój brat niedźwiedź).

Dzieci próbują je rozpoznać. W razie problemów R. podaje imię misia i krótko o nim opowiada.
Paddington – brunatny niedźwiadek – bohater książek oraz filmów animowanych. Ta przemiła postać pochodzi z Peru, jednak los pokierował ją do Londynu, gdzie wiedzie życie pełne przygód. Paddington jest dobry, miły i grzeczny, uwielbia marmoladę. Miś nosi granatowy płaszcz przeciwdeszczowy oraz kapelusze, koniecznie z rondem wywiniętym do góry.


Kubuś Puchatek – jest grubiutkim misiem koloru żółtego. Mieszka w drzewie, w domku,
który posiada dodatkową spiżarnię, gdzie Kubuś gromadzi baryłki ze swoim przysmakiem
– miodem. Najlepszymi przyjaciółmi Kubusia są Krzyś i Prosiaczek. Pomysły misia są często
– łagodnie mówiąc – nierozsądne.


Miś Uszatek – ma klapnięte uszko. Jego wierni przyjaciele: Zajączek, Prosiaczek i Króliczki
– para bliźniaków, czasem są nieznośni, robią różne psoty, ale zawsze wszystko dobrze się
kończy. Uszatek nadal jest lubiany, nie tylko przez najmłodszą publiczność.

Troskliwe misie – serial opowiada o perypetiach uroczych misiów, które uczą dzieci, jak się
troszczyć o innych i otaczający je świat. Każdy miś ma inne usposobienie i specjalne zdolności.


Gumisie – serial opowiada o przygodach kilkorga mieszkających razem misiów. Dzięki nim
przenosimy się do czasów średniowiecznych i świata pełnego ogrów, smoków i dziwnych
stworów. Gumisie zajmują siedzibę znajdującą się w ogromnym drzewie. Swoją wiedzę
misie czerpią z ogromnej księgi, która jest pełna czarów i legend.


Mój brat niedźwiedź – niezwykle widowiskowy film, oparty na motywach starej indiańskiej legendy. Opowiada historię zapalczywego chłopca o imieniu Kenai, który za sprawą
magii zostaje przemieniony w niedźwiedzia. Musi teraz oglądać świat z zupełnie nowej
perspektywy, pobierając tym samym jedyną w swoim rodzaju, niezwykle wartościową,
lekcję życia. Starając się znaleźć sposób, by powrócić do ludzkiej postaci i nie mogąc porozumieć się ze swoim starszym bratem, Kenai zaprzyjaźnia się z wesołym niedźwiadkiem
grizzly – Kodą – i razem ruszają w pełną przygód podróż. W zapierającej dech, przepięknej
scenerii poznają wiele dzikich zwierząt, w tym dwa zabawne łosie, Rutta i Tuka.

  • Co miały w brzuszkach pierwsze misie? – zabawa badawcza

Balony, lejek, różne produkty i materiały sypkie, którymi
można wypełnić maskotki.

R. opowiada o tym, jak na przestrzeni lat zmieniał się wygląd misiów, o materiałach, z których były one robione.
R. prezentuje np.: ryż, kaszę, sól, mąkę, watę, piasek, groch, trociny, przy użyciu lejka wsypuje je do balonów i zawiązuje. Dzieci biorą kolejno balony do rąk i porównują odczucia podczas dotykania materiałów.
R. pyta dzieci:
– Czy te wszystkie materiały są odpowiednie do wypełnienia zabawek? Dlaczego?
Dzieci wyciągają wnioski, że nie każdy materiał, np.: kasza, groch, ryż, jest odpowiedni do wypełnienia misia. Miś przytulanka powinien być miękki.

Karty pracy, cz. 2, s. 10.
Polecenia:
– Pokoloruj koła pod misiami zgodnie z podanymi instrukcjami, według wzoru.
– Narysuj w ramce takiego misia, który będzie miał wybrane przez ciebie cechy.


Karty pracy, cz. 2, s. 11.
Polecenia:
– Posłuchaj instrukcji. Połącz misie z chłopcem i z dziewczynką.
– Oto misie Poli. Przeczytaj ich imiona. Otocz pętlą misia, którego imię zaczyna się głoską t.

“Mały miś – duży niedźwiedź” – zabawa ruchowa.
Dzieci chodzą w dowolnych kierunkach. Na hasło Mały miś – przykucają, a na słowa Duży
niedźwiedź – wyciągają ręce do góry.

Życzę Wam przyjemnej zabawy i pracy.

Pozdrawiam.