Podstawą prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jest właściwe działanie zmysłów odpowiedzialnych za odbieranie i rejestrowanie bodźców docierających zarówno z wnętrza ciała jak i otaczającego świata. Odebrane wrażenia zmysłowe są przesyłane do mózgu, a tam odpowiednio sortowane, porównywane z innymi doświadczeniami i przekształcane na właściwe reakcje. Postrzeganie zmysłowe stanowi więc warunek rozumienia, rozwoju i uczenia. Dzieci najlepiej uczą się doświadczając swe otoczenie poprzez dotyk, ruch, smak, węch, wzrok, słuch i rozumieją je wyłącznie dzięki tym zmysłom. Zmysły dostarczają dzieciom informacje o otoczeniu, budując ich podstawową wiedzę o świecie. W trakcie zabaw zmysłowych dzieci zauważają, że przedmioty są różne w dotyku a świat ma wiele odcieni, zapachów, smaków i dźwięków. Wszystkie zmysły niepodważalnie odgrywają istotną rolę w życiu człowieka. Poziom zmysłowy to pierwszy etap uczeni się dziecka (wiek 3-4lata). Głównym celem pracy na poziomie zmysłowym jest dostarczenie bodźców, które pobudzą i uaktywnią zmysły, przygotowując tym samym dziecko do wejścia w kolejny etap rozwoju psychoruchowego. Zabawy sensoryczne (zabawy zmysłowe, sensozabawy) zachęcają dziecko do poznawania świata i samego siebie przez stymulację receptorów reagujących na konkretny rodzaj bodźca. Warto pamiętać, że harmonijny rozwój zmysłów to pożywka dla prawidłowego rozwoju mózgu i całego układu nerwowego. Dlatego właśnie zabawy zmysłowe (sensoryczne) są stałym elementem zabaw w naszej Wróbelkowej grupie. Pamiętacie ?!!, Ciekawe , która z nich podobała się Wam najbardziej?
Zachęcam również do organizowania tego typu zabaw w domu.