Tematyka tygodnia: “Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?

  • Wprowadzenie do tematu tygodnia. Karty pracy, cz. 2, s. 12–13.

R. odczytuje pytanie tygodnia. Dzieci starają się na nie odpowiedzieć, patrząc na obrazek. Wykonują polecenia zawarte na karcie pracy.

– Obejrzyj obrazek. Opowiedz, co on przedstawia.

– Odszukaj w naklejkach gwiazdozbiory. Czy wiesz, jak się nazywają te gwiazdozbiory? Naklej odszukane w naklejkach gwiazdozbiory we właściwych miejscach na obrazku.

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej “Teleskop

W bazie Supersmyków nie ma piwnicy ani strychu, gdzie zwykle przechowuje się nieużywane na co dzień przedmioty. Jest jednak wielkie pudło, pełne tajemniczych pamiątek przywiezionych z podróży. Supersmyki rzadko do niego zaglądają, bo zwykle zajęte są swoimi sprawami. Pewnego dnia Pola trochę się nudziła, więc postanowiła zajrzeć do pudła. Znalazła tam zielnik z powklejanymi i opisanymi liśćmi drzew i krzewów, stare łyżwy nie do pary oraz przedmiot, którego nie znała. Wyglądał trochę jak nieduża armata, a trochę przypominał aparat fotograficzny. „Może to jest luneta?” – pomyślała Pola. Zaciekawiona ustawiła urządzenie przy oknie i przystawiła oko do otworu z okrągłym szkiełkiem. – Ojej! Wszystko widzę w powiększeniu! – zawołała z zachwytem. Szybko zrozumiała, że ten tajemniczy przedmiot znaleziony w skrzyni to teleskop, o którym kiedyś słyszała. Postanowiła zabawić się w astronoma. Skierowała teleskop w stronę rozgwieżdżonego nieba. Zauważyła, że gwiazdy układają się w różne kształty. Następnego dnia poszła do biblioteki i wypożyczyła książkę pt. „Krajobraz nieba”. Od tej pory co noc obserwowała gwiazdy, robiła rysunki i porównywała je z mapami gwiazdozbiorów w książce. Była bardzo zdziwiona, gdy raz mogła podziwiać okrągły, błyszczący Księżyc, a innym razem tylko jego część. „Kto zjadł połowę Księżyca?” – zastanawiała się. – Poznaję Wielki Wóz – szepnęła do siebie Pola, jak zwykle wpatrzona w nocne niebo. Z książki dowiedziała się też, że ludzie od wieków obserwują niebo i że każda planeta, mgławica i gwiazdozbiór ma swoją nazwę. Najbardziej spodobały się jej nazwy: Wielki Pies, Mały Pies, Mała Niedźwiedzica, gwiazdozbiory – Lwa i Łabędzia. Kiedy Pola spoglądała w niebo, nagle usłyszała głosy swoich przyjaciół. – Co robisz? Co to za dziwne urządzenie? – wypytywały. – Przepraszam, że nic wam nie powiedziałam, ale najpierw sama chciałam się jak najwięcej dowiedzieć o Kosmosie. Ten przyrząd to teleskop. Ma w środku specjalne zwierciadła i potrafi przybliżać bardzo odległe obiekty, na przykład gwiazdy. Chcecie popatrzeć? Supersmyki po kolei podchodziły do teleskopu. – Widzę Księżyc! – zawołał Fifi. – A ja chciałbym zobaczyć Słońce – stwierdził Olo. – Żeby zobaczyć Słońce w ciągu dnia, na teleskop należy nałożyć specjalny filtr – wyjaśniła Pola. – Czy znacie legendę o gwiazdozbiorach? Podobno Wielka Niedźwiedzica i Mała Niedźwiedzica to ludzie, matka i syn zamienieni za karę w niedźwiedzie – powiedział Fifi. – Ciekawa historia. A może Droga Mleczna to mleko rozlane przez astronautów? – zażartowała Mela. Przed snem Pola rozmyślała o Kosmosie: „Może gdzieś jest gwiazdozbiór Supersmyków? A może jakaś gwiazda nazywa się tak samo jak ja – Pola?”.

Rozmowa na temat opowiadania.

R. zadaje dzieciom pytania:

– Co znalazła Pola w pudełku z pamiątkami?

-Do czego służy teleskop?

– Co to jest gwiazdozbiór? (W razie problemów z odpowiedzią R. wyjaśnia, że gwiazdozbiór to taki układ gwiazd na niebie, który po połączeniu umownymi liniami stworzy jakiś obraz).

-Jakie nazwy gwiazdozbiorów wymieniła Pola?

– Czy Księżyc zawsze wygląda tak samo? Dlaczego?

  • Karty pracy, cz. 2, s. 14
  • Polecenia:
  • Pokoloruj rysunki, których nazwy zawierają głoskę k.
  • Podziel nazwy zdjęć na głoski. Pokoloruj na niebiesko okienka − miejsca występowania głoski k.
  • Przeczytaj.
  • Podkreśl na niebiesko litery k, K w podanych wyrazach.
  • Pisz litery k, K po śladach.
  • Karty pracy, cz. 2, s. 15.
  • Polecenia:
  • Obejrzyj ilustrację.
  • Przeczytaj tekst.
  • “Odkrywcy kosmosu” – zabawa tematyczna.
  • Komputer z dostępem do internetu. Oglądanie gwiazdozbiorów oraz zdjęć z teleskopu w aplikacji Google Sky lub innych, pozyskanych z internetu (np. z darmowego komputerowego planetarium). R. prosi dzieci, żeby wnikliwie obserwowały gwiazdozbiory. Zatrzymując się przy niektórych zdjęciach, pyta dzieci:
  • Co przypomina oglądany gwiazdozbiór?
  • Policzcie, ile gwiazd tworzy ten gwiazdozbiór.
  • Jaką nazwę nadalibyście temu gwiazdozbiorowi?

Powodzenia!!!