Witam serdecznie wszystkie Wróbelki i ich rodziców. Rozwój emocjonalny dziecka to bardzo ważna część jego procesu dorastania. Stopniowe osiąganie dojrzałości emocjonalnej pozwoli mu prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie, właściwie reagować na zachowania innych oraz radzić sobie z samym sobą. Rozpoznawanie, różnicowanie i nazywanie uczuć u siebie i innych to jedna z ważniejszych kompetencji emocjonalnych, która jest podstawą znacznie bardziej złożonych umiejętności, pozwalających na poznanie siebie, rozumienie związków zachodzących między ludźmi. Jeśli dziecko (a także dorosły) potrafi odczytywać, różnicować i odkrywać przyczyny stanów emocjonalnych na podstawie języka ciała, będzie w stanie, w mniejszym lub większym stopniu: rozpoznawać swoje emocje, określać ich poziom i natężenie; określać, w jakim jest nastroju, rozumieć dlaczego tak się czuje; wyrażać swoje emocje i nad nimi panować; odczytywać, jak czują się osoby w jego otoczeniu i wpływać na ich emocje, i wreszcie nawiązywać głębsze relacje. Naukę rozpoznawania emocji u siebie i innych powinno się zacząć jak najwcześniej. Wróbelki również uczą się już nazywać swoje emocje, rozpoznawać je i radzić sobie z nimi. Pamiętacie?!
Propozycje zabaw:
– zabawa Moja twarz – przed lusterkiem w łazience, przedpokoju lub biorąc lusterko podręczne obejrzy swoją twarz w lustrze, wskaż i nazwij części twarzy
– zabawa Jak się dzisiaj czujesz?– opowiedz mamie lub innej osobie dorosłej jak się dzisiaj czujesz, teraz zapytaj ty: jak czuje się np. mama, siostra lub ktoś z domowników
– zabawa Rozpoznaj uczucia – Co oznacza taka mina ? – rozpoznaj i nazwij emocje pokazywane przez inną osobę, teraz zamieńcie się rolami, pokaż określone stany emocjonalne: radość, złość, strach, smutek
– zabawa Kolory emocji– dobierz kolor do danej emocji: wybierz przedmioty, zabawki w określonych kolorach, następnie powiedz jaka ( radość, smutek, złość, strach) z tych emocji kojarzy Ci się z określonym kolorem.
Miłej zabawy !!!